درباره ما

شکل‌گیری، تاریخچه و توسعه دهندگان فیبر نوری

تار نوری مخابرات ایران

تـانـومـا، مخفف «تار نوری مخابرات ایران»، برند تجاری شرکت مخابرات در حوزه اینترنت (بر بستر فیبر نوری) است. در این سرویس برای ارائه پر سرعت‌ترین سرویس اینترنت ثابت، از مرکز مخابراتی تا داخل خانه مشترک به صورت فیبر نوری تجهیز می‌گردد. با استفاده از تکنولوژی فیبر نوری FTTH (Fiber To The Home)، بهترین کیفیت و بیشترین پایداری (بدون نویز و قطعی تا ۹۹٪)  برای کاربران نهایی سرویس فراهم می‌شود.

تار نوری یا فیبر نوری یا فایبر نوری (Optical fiber) رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابلهای مسی، و تأخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

تاریخچه فیبر نوری در ایران

در اوایل دهه شصت بود که پژوهش‌هایی در زمینه فیبر نوری صورت گرفت. مجتمع فیبر نوری ایران در منطقه پونک تهران راه‌اندازی شد. پس از آن در سال 67 کارخانه تولید فیبر نوری در یزد شروع به کار کرد.

 در سال 73 تولید فیبر نوری با ظرفیت 500 هزار کیلومتر شروع شد. استفاده از فیبر نوری در شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد، با این چشم‌انداز که یک شبکه ملی مخابرات نوری همه آن‌ها را به هم پیوند دهد.

اولین خط مخابراتی فیبر نوری در سال 67 بین تهران و کرج ایجاد شد. و اولین پروژه بزرگ فیبر نوری بین سال‌های 69 تا 73 با 700 کیلومتر کابلو 13 هزار کانال بین چندین مسیر با هزینه حدود 40 میلیارد ریال اجرا شد.

توسعه فیبر نوری در گیلان

سرویس اینترنت فیبر نوری به همت مخابرات منطقه گیلان از سال 1396 به بهره‌برداری رسید. شرکت مخابرات با تکیه بر دانش و توانایی شرکای فنی و تجاری خود توانست از اولین مناطقی در کشور باشد که به این مهم دست پیدا کرده و این سرویس را در اختیار مشترکین خود قرار دهد.

احداث بیش از 300 هزار پورت فیبر نوری در طول این مدت و جذب حدود 30 هزار مشترک اینترنت FTTH و SIP Phone در چند شهر استان گواه این عملکرد میباشد. در حال حاضر و با توجه به اجرای طرح نجما (نهضت جهادی مخابرات ایران) توسعه مناطق با سرعت بیشتری در حال اجراست و به زودی مناطق وسیعتری از استان به شبکه فیبر نوری اضافه خواهد شد. جهت مشاهده نقشه این محدوده، میتوانید به صفحه مناطق تحت پوشش مراجعه کنید.

توسعه دهنده‌

مجری اصلی توسعه زیرساخت‌های فنی، پشتیبانی و فروش فیبر نوری مخابرات

توسعه فروش، بازاریابی و بازارسازی

شرکت مهرکا (توسعه فرهنگ مهر کاسپین)

مهرکا از سال 1396 به عنوان پارتنر تجاری شرکت مخابرات از بازیگران اصلی توسعه فروش بستر اینترنت فیبر نوری در استان گیلان بوده است. برنامه‌ریزی استراتژیک در سطح BDR و SDR یکی از موفق‌ترین اقدامات مهرکا برای ارائه سرویس FTTH در کل کشور است. توسعه فروش و جذب 28 هزار مشترک اینترنت فیبر نوری یکی از شاخص‌ترین عملکردهای این شرکت محسوب می‌شود.