فناوری اطلاعات

مقایسه سرویس اینترنت فیبر نوری

برای مقایسه سرویس اینترنت فیبر نوری با ADSL و VDSL پارامترهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. فناوری‌های اتصال سیمی از خطوط اشتراک دیجیتال (xDSL) به فیبر نوری (پون یا شبکه‌های پسیو نوری، اتصالات نوری اترنت) رسیده‌اند.

با مرور اخبار متوجه می‌شویم اتصالات نوری بازار ارتباطات را در اختیار خود گرفته‌اند. اما چرا؟ تفاوت بین اینترنت ADSL، VDSL و فیبر نوری در چیست؟ در این مقاله قصد داریم خطوط اشتراک دیجیتال (همان سرویس‌های رایج قدیمی روی خطوط سیم مسی) را با شبکه‌های فیبر نوری مقایسه کنیم!

تعریف اینترنت ADSL، VDSL و فیبر نوری

۱. ای‌دی‌اس‌ال (ADSL)

ADSL مخفف خطوط مشترک دیجیتال نامتقارن است. این فناوری همچنان رایج است و از طریق کابل‌کشی استاندارد عمل می‌کند. سرعت ADSL به اندازۀ کافی پایدار نیست و بستگی به محل سکونت شما دارد.

سرعت ADSL در بارگیری و بارگذاری نامتقارن است. در واقع کلمه نامتقارن (Asymmetric) در این فناوری به معنای بالا بودن سرعت دانلود نسبت به سرعت آپلود است.

سیگنال داده و سیگنال‌های صوتی طبق اصل تقسیم طول موج در فرکانس‌های خاص خود منتقل می‌شوند. از این‌رو، شما می‌توانید هنگام گشت و گذار در اینترنت از تلفن هم استفاده کنید و تماس بگیرید. هر گره با استفاده از یک سوئیچ به تبادل و مدیریت اطلاعات می‌پردازد و فرایند انتقال اطلاعات را سریع و ایمن می‌کند.

۲. وی‌دی‌اس‌ال (VDSL)

VDSL مخفف خطوط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است. این یک فناوری ارتباطی جدید است که از ADSL پیشی گرفته است. فرایند بارگذاری و بارگیری در این فناوری بسیار سریع است که کمک می‌کند با سرعت بالا در صفحات وب بگردید و فیلم‌های مورد نظرتان را سریع بارگیری کنید. این فناوری فقط در فواصل کوتاه عمل کند. در این فناوری از فیبر نوری برای انتقال داده استفاده می‌شود که پهنای باند آن به 10 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

۳. اینترنت فیبر نوری (UFB)

اینترنت فیبر نوری که به آن پهنای باند فوق سریع (Ultra-Fast Broadband) هم گفته می‌شود، در حال حاضر سریع‌ترین و بهترین سرویس اینترنت خانگی است. این فناوری سیگنال‌ها را به‌جای الکتریسیته از طریق پرتوهای نور منتقل می‌کند. از این‌رو، سرعت بالاتری دارد و فواصل طولانی‌تری را هم پوشش می‌دهد.

این فناوری داده‌های زیادی را با سرعت بالاتر نسبت به کابل‌های مسی منتقل یا دریافت می‌کند، بدون آنکه تداخلی در روند بارگیری یا بارگذاری پیش بیاید. با توجه به موقعیت‌های مختلف واحدهای شبکۀ نوری (ONU)، فیبر نوری به انواع FTTB، FTTH، FTTO، FTTP و غیره تقسیم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما بخوانید: فناوری اینترنت فیبر نوری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ADSL در برابر VDSL و فیبر نوری؛ تفاوت در چیست؟

۱. سرعت

سرعت بارگذاری (آپلود) در VDSL برابر با ۱۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگیری (دانلود) آن 70 مگابیت بر ثانیه است. حداکثر سرعت بارگیری در ADSL به 24 مگابیت بر ثانیه می‌رسد (به ندرت!)، اما سرعت بارگذاری آن تا حد زیادی کم‌تر از VDSL است.

سرعت بارگیری فیبر نوری روی کاغذ به 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد، اما در عمل 300 مگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر شرکت مخابرات نیز سرویس ۳۰۰ مگابیتی را قالب طرح ابر و باد تانوما ارائه به کاربرانی که تحت پوشش قرار دارند ارائه می‌دهد.

۲. کاربرد

ADSL برای وب‌گردی به کار کاربران معمولی می‌آید. با VDSL می‌توانید به راحتی از اپلیکیشن‌های مختلف، برای بازی و غیره با پهنای باند بالا استفاده کنید. فیبر نوری می‌تواند خواسته‌های کاربران را در زمینه‌های مختلف برآورده کند. تلفن تحت شبکه (VoIP) و تلویزیون دیجیتال (IPTV)، ارتباطات کامپیوتری پرسرعت، تماس تصویری با کیفیت، یادگیری آنلاین – آموزش و پخش زنده با وضوح بالا (HD) از جمله مزایای اینترنت فیبر نوری هستند.

۳. دسترس‌پذیری

استفاده از ADSL در مقایسه با VDSL آسان‌تر است و گستردگی بیشتری هم دارد. البته این فناوری رفته رفته منسوخ خواهد شد. اکثر سرویس‌دهندگان این خدمات را در سراسر جهان ارائه می‌دهند. با توجه به توسعۀ فناوری و افزایش نیاز کاربران به شبکه‌ها و خدمات اینترنتی پرسرعت، سرویس‌دهندگان در حال توسعۀ فیبر نوری هستند. به نسبت ASDL و VDSL، اینترنت فیبر نوری مناطق محدودتری را پوشش می‌دهد.

۴. هزینه

تفاوت هزینۀ ADSL و VDSL چندان زیاد نیست. اما هزینۀ اینترنت فیبر نوری بالاتر از دو رقیب خود است. به‌ویژه هرچه گرۀ نوری به کاربر نزدیک‌تر باشد، هزینۀ تجهیزات لازم برای اتصال نیز بیش‌تر خواهد بود.

۵. از دست رفتن سیگنال

نرخ از دست رفتن سیگنال در VDSL بسیار بیش‌تر از ADSL است. نرخ از دست رفتن سیگنال در فیبر نوری 30% است، درحالی‌که این نرخ برای دو رقیب دیگر در فواصل مشابه 94% است. این مهم‌ترین ویژگی اینترنت فیبر نوری تلقی می‌شود.

شبکه دسترسی

در شکل زیر شاهد استفاده از شبکۀ محلی پسیو نوری (POL) V-SOL در شبکه‌های سازمانی هستیم. این یکی از کاربردهای رایج شبکه‌های فیبر نوری است.

مقایسه سرویس اینترنت فیبر نوری

شبکۀ محلی پسیو نوری نوع جدیدی از شبکه‌های مبتنی بر فناوری پون (PON) است که ارتباط یکپارچۀ سرویس‌های مختلف و بهبود کارایی عملیات و تجربۀ شبکۀ کاربر را تضمین می‌کند. این یعنی تجربه کاربر از اینترنت ثابت به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر خواهد بود.

باید درنظر داشت که POL از ساختار هاب-اسپیک استفاده می‌کند که همین باعث می‌شود شبکه صاف‌تر و ساده‌تر باشد. از طرفی، افزودن یا اصلاح شبکه در این حالت آسانتر است. به طور کل شبکۀ پسیو نوری از سوئیچ مرکزی (OLT)، شبکۀ توزیع نوری (ODN) و واحد شبکۀ نوری (ONU) تشکیل شده است که حتما در مقاله‌ای دیگر مفصل به آن خواهیم پرداخت.

نتیجهگیری

  • مقایسه سرویس اینترنت فیبر نوری با adsl و vdsl نشان می‌دهد که فیبر نوری عملکرد بسیار بهتری دارد.
  • فیبر نوری نه‌تنها می‌تواند نیازهای کاربران را در زمینه‌های مختلف برآورده کند، بلکه محدودیت‌هایی را هم که سرویس adsl و vdsl دارند پشت سر می‌گذارد.
  • فیبر نوری از تداخل الکترومغناطیسی مصون هستند و سیگنال‌ها را با کیفیت بسیار بالا منتقل می‌کنند.
  • عملکرد شبکۀ فیبر نوری در حال بهبود و هزینۀ آن رو به کاهش است. اما قیمت کابل‌کشی در حال افزایش است.
  • از اینترنت فیبر نوری و به‌ویژه شبکۀ پسیو نوری (PON) در کنار سامانه‌های نظارتی و مدیریتی استفاده می‌شود.
  • فناوری شبکه‌های فیبر نوری پتانسیل قابل توجهی دارد و نقش بسزایی در توسعۀ اینترنت اشیاء ایفا می‌کند.

در پایان، اگر همچنان سوالاتی در رابطه با تغییر سرویس دارید و یا نیازمند اطلاعات بیشتر درباره سرویس اینترنت فیبر نوری هستید می‌توانید برای مشاوره با شماره 32131800 تماس بگیرید. کاربران محترم برای اطلاع از پوشش مناطق می‌توانند از طریق نقشه، محلات را بررسی کنند. ضمن اینکه امکان ثبت‌نام آنلاین برای کاربران گیلانی وجود دارد.

منبع: V-sol blog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *